Carriere

Sollicitatieprocedure voor werkgevers in 7 stappen

Nieuw personeel vinden is niet altijd even makkelijk. De perfecte werknemer die precies voldoet aan de eisen en bij jouw bedrijf past: wie wil dat nou niet? Hoe zorg je voor een goede sollicitatieprocedure? Volg de 7 stappen hieronder en jouw droomkandidaat ligt voor het oprapen.

Functie

Voordat je direct op zoek gaat naar een nieuwe werknemer, moet je eerst nagaan waar je precies naar op zoek bent. Wat voor soort werknemer past binnen het bedrijf en wat houdt de nieuwe functie precies in? Zorg dat je dit duidelijk hebt voor jezelf, dit is de basis voor je zoektocht. 

Stel een vacature op

Heb je de functie voor ogen? Dan is het tijd om een vacature op te stellen. Schrijf een knaller van een vacaturetekst, zodat jouw vacature opvalt. Houd er rekening mee dat je tekst gestructureerd en to the point is, zodat de lezer niet afdwaalt. Punten die je sowieso moet benoemen in jouw vacaturetekst: informatie over het bedrijf, uitleg van de functie, eisen waar de toekomstige werknemer aan moet voldoen, benoemen van de (secundaire) arbeidsvoorwaarden. Is er bijvoorbeeld personeel gezocht in Tilburg en worden reiskosten vergoed? Of zoek je personeel voor zakelijke dienstverlening, maar moet je hier wel een bepaalde diploma voor gehaald hebben? Benoem dit dan duidelijk. Met deze punten geef je de lezer een duidelijk beeld van de functie en het bedrijf waar hij/zij op wilt solliciteren. 

Promoot vacature

De vacature komt natuurlijk niet vanzelf bij jouw droomkandidaat terecht. Zorg dus dat je je vacature voldoende promoot. Verspreid bijvoorbeeld via de social media kanalen dat jouw bedrijf op zoek is naar een nieuwe werknemer met desbetreffende functie. Je kan denken aan een story of advertentie via Instagram en Facebook, of een oproep via LinkedIn. Ook heb je bepaalde vacaturesites die ervoor kunnen zorgen dat jouw vacature verspreid wordt en bij de juiste doelgroep terecht komt, zoals Intermediair en Nationale Vacaturebank. Ook zou je gebruik kunnen maken van mond-tot-mondreclame. Vraag aan je werknemers om het nieuws te verspreiden door te vertellen aan familie, vrienden of kennissen dat deze vacature open staat. 

Sollicitatie selecties

Naar aanleiding van jouw vacature en de promotie hiervan, ontvang je waarschijnlijk een aantal sollicitatiebrieven en cv’s. Om de juiste kandidaat voor jouw bedrijf eruit te vissen, moet je selectief zijn. Kijk goed naar de werkervaring, opleiding, kwaliteiten en persoonlijkheid van de sollicitant en vraag je af of deze passend is bij de functie en het bedrijf. Let ook op spelfouten en de originaliteit van de brief, al deze punten zijn belangrijk om de beste kandidaten te selecteren. 

 

Sollicitatiegesprek voeren

Selectie gemaakt? Dan is het tijd om de sollicitanten uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Bereid dit gesprek goed voor en maak duidelijke afspraken met de sollicitant over wanneer en waar het gesprek plaatsvindt. Zorg tijdens het gesprek dat je genoeg vragen stelt zodat je voldoende over de kandidaat te weten komt. Geef de sollicitant ook de ruimte om vragen te stellen, hij of zij moet uiteindelijk ook kiezen voor jouw bedrijf. Maak aan de hand van de gesprekken die je hebt afgenomen een keuze voor de beste kandidaat.

Terugkoppelen

Jouw droomkandidaat gevonden? Dan is het natuurlijk heel fijn om deze persoon hierover in te lichten en blij te maken. Maar het is ook noodzakelijk om contact op te nemen met de kandidaten die het niet zijn geworden. Leg uit waarom zij niet bij het bedrijf en/of de functie passen, doe dit altijd zo netjes mogelijk: afwijzingen zijn nooit leuk. 

Ready, set, go!

Dan komen we bij de laatste stap: het contract laten ondertekenen. Hierin staan ook de (secundaire)arbeidsvoorwaarden, werktijden, vakantiemogelijkheden en reiskostenvergoeding. Zorg dat je deze van tevoren met jouw nieuwe werknemer hebt doorgenomen. 

 

Als je al deze stappen hebt gezet, is het tijd om jouw nieuwe topper in te werken. Laat hem of haar op zijn gemak voelen en leg duidelijk uit hoe de functie en de bijbehorende taken werken. Zo heb je binnen no time een werknemer aangenomen die niet alleen productief is, maar zich ook helemaal thuis voelt in jouw bedrijf.

Similar Posts