Business Ondernemen

Tips om efficiënter te werken

Tijdens het werken komt het vaak voor dat we raken afgeleid door klusjes die tussendoor moeten gebeuren of omdat onze concentratie gedurende dag verminderd. Dit is natuurlijk vervelend en kan ervoor zorgen dat je productiviteit flink achteruit gaat. Maar hoe kun je nu precies zo efficiënt mogelijk te werk gaan zodat je wel je productiviteit hoog houdt? Wij geven je hiervoor graag een aantal tips in dit artikel. Lees dus snel verder!

 

Maak een plan

Ten eerste is het goed om je werkdag te beginnen met het maken van een lijstje met alle taken die je wilt gaan doen voor die dag. Zo heb je gedurende de dag een planning waar je je aan kunt houden en is het minder verleidelijk om kleine klusjes erbij te pakken die niet noodzakelijk zijn om uit te voeren. Hiernaast geeft dit ook een heleboel rust in je hoofd, aangezien je niet hoeft te onthouden wat je ook alweer moest gaan doen.

 

Richt bedrijfsprocessen efficiënt in

Verder is het goed om de bedrijfsprocessen zo efficiënt mogelijk in te richten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je administratie of het klantencontact. Veel organisaties doen hun administratie nog met de hand, waar veel tijd in gaat zitten. Daarom is het beter om over te stappen op digitale software die dit automatisch kan invullen. Hetzelfde geldt voor het onderhouden van de relatie met je klanten. Het is leuk om ze te bellen of een kaartje te sturen, maar heb je ook wel eens gedacht  aan een direct mail versturen? Dit kun je van te voren al voorbereiden en makkelijk versturen naar de klant, zonder dat hier veel tijd in gaat zitten.

 

Laat je zo min mogelijk afleiden

Een andere reden waarom we soms onze productiviteit verliezen, is doordat er te veel rommel op het bureau ligt. Denk hierbij aan pennen, boeken, kabeltjes en stapels dossiers en papieren. We geven daarom ook graag als tip mee om eerst je bureau netjes op te ruimen en hier alleen op te laten liggen wat je daadwerkelijk nodig hebt tijdens je werk. Stop kabels bijvoorbeeld weg middels een bureau met kabelmanagement, waardoor deze niet in de weg liggen. Verder houd je alleen de documenten en papieren bij de hand die je nodig hebt. De rest kun je even in een map opbergen of in een bureaulade. Dit zal zorgen voor veel meer overzichtelijkheid en rust in je hoofd, waardoor je minder snel raakt afgeleid.

Similar Posts