Business Carriere Ondernemen Trends Weetjes

3 Tips om nieuwe werknemers aan te trekken

Er is al veel over geschreven, maar iedereen weet het: de huidige arbeidsmarkt schreeuwt om personeel. Dat kan ervoor zorgen dat het aantrekken van personeel ontzettend lastig is. Want in deze markt is de werkzoeker praktisch koning: hij/zij heeft de banen voor het uitkiezen. Daarom is het als werkgever belangrijk om jouw openstaande posities goed te marketen. In dit artikel geven we je 4 tips over hoe je dit doet. 

1.Wees open over het salaris en de voorwaarden

Wist je dat er elk jaar een onderzoek wordt gedaan naar de ‘top 10 pullfactoren’ waardoor professionals zwichten voor een nieuwe baan? Pullfactoren zijn dus de dingen die hen aantrekken en die interessant zijn, waardoor ze overtuigd worden. 

Voor maar liefst 55% van de Nederlandse werkende bevolking staat ‘een goed salaris’ op plek één. Daarom zijn meer en meer bedrijven open over wat ze bieden; waarom zou je tijd verdoen door meerdere gesprekken te voeren als de potentiële werknemer toch afknapt op het salaris? Je kunt uiteraard nog altijd een salaris range aangeven, bijvoorbeeld tussen de 45-55k op jaarbasis, afhankelijk van ervaring. Dan trek je wel werkzoekenden aan, zonder helemaal in je kaarten te laten kijken. 

2.Steek moeite in je personal branding

Als je iemand met dertig jaar ervaring zoekt is dit minder het geval, maar veel jongeren op de arbeidsmarkt zijn Generatie Z/ jonge Millennials. En zij vinden het heel belangrijk om trots te kunnen zijn op het bedrijf waar ze voor werken, en trots te zijn op de waarden die het bedrijf heeft. Daar gaat het schoentje knellen voor veel bedrijven: velen hebben geen waarden of hebben ze wel, maar drukken deze niet uit. 

Daarom is personal branding zo belangrijk voor bedrijven. Toon met je sociale media waar je bedrijf voor staat en wat potentiële werknemers kunnen verwachten. Gen Z en jonge millennials zijn opgegroeid in een leefwereld met veel nationaliteiten, waarbij alle seksualiteiten welkom zijn, en dit verwachten ze ook te zien op de werkvloer. 

3.Huur een recruitmentbureau in

Lukt het écht niet om bepaalde posities te vullen? Dan kan het tijd zijn om dit over te laten aan de professionals. Er zijn heel veel recruitmentbureaus die zich specialiseren in allerlei markten. Je kunt kiezen voor interim recruitment of recruitment voor vaste werknemers. Vaak is ‘teamsamenstelling’ ook een optie; dit betekent dat het recruitmentbureau meerdere profielen zal werven om een volledig team op te zetten. Dit kost natuurlijk wat, maar je krijgt er ook wat voor terug. Bijkomend voordeel is dat deze bureaus vaak een netwerk aan professionals hebben die ze kunnen aanspreken. 

 

Veel succes, we hopen dat je goede werknemers vindt! 

Similar Posts