Ondernemen

4 Tips voor het verzinnen van doeltreffende merknamen

Als je net begint met je eigen onderneming, dan is de keuze van een merknaam een van de belangrijkste beslissingen bij de ontwikkeling van jouw merk. Een merknaam is een vitaal onderdeel van wat een onderneming identificeert, communiceert, beschermt en juridisch kracht bijzet. Het creëren van een naam is echter niet zo gemakkelijk als aanvankelijk wordt aangenomen en het vereist planning, focus en geduld om echt succesvol te zijn. Om je hierbij te helpen, hebben we hieronder 4 tips op een rijtje gezet. 

1. Begin met een focus op het einde 

Voor succesvolle marketing met je merknaam moet je ervoor zorgen dat je een goede schets maakt van de evolutie van de naam. Dit doe je door van tevoren af te spreken wat voor naam nodig is en welke rol die zal spelen bij het opbouwen van een bestaand of nieuw merk.  Om er zeker van te zijn dat alle betrokkenen dezelfde taal spreken, verduidelijk de terminologie, op basis van het kernmerk, ondersteunend merk, eigendomsbeschrijving, enzovoort. 

2. Geef het merk persoonlijkheid

Persoonlijkheid toevoegen is de creatieve “alchemie” om het merk levendiger, gedenkwaardiger en opvallender te maken. Dit onderscheidend vermogen kan niet alleen worden uitgedrukt door het uiterlijk van de naam, maar ook door de klank ervan. Veelgebruikte technieken zijn typefouten, samenvoegingen van woorden, uitroeptekens, afkortingen of zelfs het gebruik van verschillende internationale talen. 

3. Denk aan bescherming voordat je jouw merk verder ontwikkelt

Het is natuurlijk uitstekend om een mooie naam te verzinnen, maar het is vrij nutteloos als je hem wettelijk niet kunt beschermen. Daarom moet je al in een vroeg stadium actief zijn met advies inwinnen op het gebied van merkregistratie en rekening houden met de belangrijkste parameters van wat je wel en niet kunt doen met betrekking tot naamgeving. Telkens wanneer je een nieuw idee voor een naam bedenkt, is het essentieel om juridisch na te gaan of het mogelijk is. Meer weten over juridisch advies en alle facetten van merkregistratie? Maak kennis met het merkenbureau Rotterdam Bouma voor optimale merkbescherming. 

4. Maak het merk visueel

Heb je de merknaam ontwikkeld op basis van de voorgaande punten, dan is dat het uiteindelijk net zo belangrijk om jouw merk te visualiseren. Hierbij moet je goed letten op wat de huisstijl van jouw merk precies betekent en welke vormen, kleurassociaties, contrasten en beelden daarbij horen. Dit is hét element dat leven in je merk blaast, dus wil je ervoor zorgen dat je uitgebreid onderzoek doet en eventueel met ontwerpers aan de slag gaat om de kernwaarden van jouw merk te transformeren in visuele pracht! 

Similar Posts