Ondernemen

Zakelijk pakket versturen? Hier moet je op letten

Nu we allemaal thuis werken is het steeds populairder een zakelijk pakket te versturen via de post. Zowel voor intern tussen collega’s als naar klanten, business to business én business to consumer. Goedkoper verzenden is en blijft natuurlijk belangrijk. Wat kun je nu doen om je kosten niet te hoog op te laten lopen?

Goedkoper pakketten versturen voor webshops

Een veelgestelde vraag op het gebied van logistiek is hoe je goedkoop verzenden het beste kunt aanpakken. Of je nu van plan bent te verzenden met PostNL, DHL, DPD, UPS, Red je Pakketje, Homerr, Budbee of Trunkrs: je wilt gewoon zo goedkoop mogelijk verzenden in Nederland én daar buiten. Daarom een aantal tips.

Tip 1: Goedkoper verzenden begint bij onderhandeling

Elke vervoerder hanteert een prijs schema gebaseerd op volume: hoe meer pakketjes je verzendt, hoe lager het tarief wordt. Veel kleine webshops beseffen niet dat ook zij onderhandelingskracht kunnen hebben bij vervoerders als PostNL, DHL, DPD en UPS.

Het is altijd goed om de kosten voor pakketten te vergelijken voor je met een vervoerder in zee gaat. Wees vooral ook niet bang om contact op te nemen met meerdere verzendbedrijven om te informeren naar de tarieven.

Door te noemen dat je meerdere vervoerders aan het vergelijken bent voor het goedkoper verzenden van je webshop pakketten en verwacht te gaan groeien, kun je wellicht een betere prijs krijgen.

Tip 2: Bundel je krachten met een andere webshop

Naarmate je meer pakketten per maand gaat versturen, worden de kosten per pakket lager. Heb je er al eens aan gedacht om de krachten te bundelen met andere webshops?

Door samen verzendcapaciteit in te kopen, kun je in aanmerking komen voor lagere verzendtarieven. Kijk eens welke bedrijven er bij jou in de buurt zitten en er baat bij kunnen hebben om samen te werken. Zo kun je samen vanuit één account lagere tarieven bedingen.

Tip 3: Laat andere bedrijven de verzendkosten betalen

Spreek je met jouw producten een specifieke doelgroep aan? Dan zijn er waarschijnlijk veel bedrijven die graag reclame willen maken en zichtbaar willen zijn bij jouw klanten.

Je kunt deze partijen actief benaderen en vragen of ze (een deel van) je verzendkosten willen sponsoren. In ruil daarvoor voeg je bij elke webshop bestelling een flyer van het bedrijf aan het pakket toe.

Natuurlijk werkt het niet als je de doos volpropt met reclame. Een kortingscode geeft je klant bijvoorbeeld ook echt waarde. Let er tevens op dat het geen negatief effect heeft op je eigen merkimago.

Similar Posts