Ondernemen

De voordelen van een koeriersdienst voor jouw bedrijf

Het zakendoen via het internet heeft een grote vlucht genomen. Klanten zijn eraan gewend geraakt om producten snel geleverd te krijgen. Als een bedrijf vlot en betrouwbaar een bestelling bij een klant kan afleveren, dan geeft laatstgenoemde daar vaak de voorkeur aan boven het langer wachten, als bij een andere leverancier wordt besteld. Een snelle levertijd kan echt vereist zijn, als de klant het product hard nodig heeft. Dat geldt met name voor een zakelijke klant. Dergelijke klanten kunnen hun eigen voorraad beperkt houden, als de levering snel en probleemloos is. Het kan ook zijn dat de versheid van een product belangrijk is. Denk daarbij aan groente, fruit, vis en bloemen.

Zelf afleveren

Een bedrijf kan er natuurlijk toe besluiten om de aflevering van bestellingen in eigen hand te houden. Die optie is te overwegen, als een bedrijf in een regio van beperkte omvang actief is. Afhankelijk van het type product kan wellicht zelfs een (motor)fiets worden gebruikt. Je kunt daarbij denken aan een supermarkt of een restaurant. Voor grote bedrijven kan het eventueel zin hebben om over een groot geografisch gebied zelf de bestellingen te doen. Dan dienen ze dat tenminste even snel en tegen lagere kosten te kunnen doen dan koeriersdiensten. Dat zal niet eenvoudig zijn, vanwege de onderlinge concurrentie tussen koeriersdiensten, die natuurlijk van invloed is op de prijzen die ze rekenen.

Een koeriersdienst inschakelen

Zoals we eerder aangaven, kan in bepaalde omstandigheden worden overwogen om zelf bestellingen af te leveren. Voor veel bedrijven is het echter beter om een koeriersdienst in te schakelen. Als men een betrouwbare dienstverlener als DSA Logistiek gebruikt voor de aflevering van bestellingen, dan kan een bedrijf zich beter concentreren op activiteiten, waarmee dat zich onderscheidt van concurrenten. Als een bedrijf bijvoorbeeld fietsonderdelen maakt die door heel Nederland worden verkocht, dan is het niet eenvoudig om dat te combineren met het uitvoeren van bestellingen. Een koeriersdienst kan de kosten van zijn activiteiten spreiden over diverse klanten. Het is dan aan zo’n dienstverlener om het gebruik van de vervoermiddelen, chauffeurs en routes zoveel te optimaliseren. Dat is een complex gebeuren en dat kan beter in handen van een specialist worden gegeven. Neem eens contact op met bijvoorbeeld DSA Logistiek en bespreek met hen wat ze voor jouw bedrijf kunnen betekenen en wat de kosten zijn.

Similar Posts